Thursday, October 7, 2010

Jangan Menangis~ bertenanglah..

         aku baru balik dari clinic surgery untuk upper gastrointestinal (bahagian mulut ,salur pemakanan sampai perut ye). lepas balik clinic terus g makan.sekarang ni baru lepas makan la.hehe~ tulis blog jap sementara perut masih penuh..
           before tu sementara tunggu prof sign kan log book. aku n member lepak la kejap kat clinic walaupun dah pukul 12 and observed prof tu manage patient yang ramai. then prof cakap dia kena buat surgery sbb sorang patient ni ader liver abscess ( nanah pada hati).liver abscess tu jadi sbb dia ader underlying gallstone .. so patient tu dah takut n mcm refuse. tiba2 dia nanyi..wha..suara dia sedap sgt sbb dia mmg cikgu vokal and dia ajar music. nanyi lagu soprano.. lantang sgt suara dia. semua org kat clinic tu ingat ape la.. rupanya dia nak gtau prof yang dia xnak operation sbb takut nanti otot perut dia tak kuat n dia xleh nyanyi nnt.. haha.. comel la aunty tu.. ^_^
              tp jgn risau nnt lepas diorg remove gallstone tu ok la.Tanpa gallbladder pun boleh survive just kena ubat diet sikit n kurangkan makanan berlemak.
.... part sebenar cerita is.. before tu ader lagi sorg patient.. dia ader ketumbuhan (tumour) di perut (gastrointestinal stroma tumour).dia ingat itu ketumbuhan biasa je.Before dia datang clinic tu dia dah buat surgery untuk keluarkan tumour tu.Size tumour tu sgt besar mcm tembikai.so kali ni dia datang clinic utk follow up.dia ingat tumour tu benign ( bukan cancer) tapi result biopsy (tissue) shows ader malignant changes (cancer)..patient tu sgt terkejot n dia cakap 'i'm shocked' tapi masih mampu tersenyum walaupun mata dia mmg dah bergenang ngan air mata. patient tu dtg dengan suami dia. Umur diorg macam late 40's.Masa prof nak check isteri dia di balik langsir,suami dia tunggu kat luar sambil berdiri. aku pun cakap la 'uncle, duduk la sini'..uncle tu angguk2 je sambil tangan dia mencapai sapu tangan n lap air mata yg jatuh.Dalam hati aku' alamak.. uncle jgn la cdey..~ tp masa tuh aku lak jadi cdey' . Bgus la uncle tuh. dia tahan je nak nangis tp bila wife dia masuk bilik pemeriksaan tuh baru dia nangis.. depan wife dia nampak tenang je. isk aku pun senyap n berlalu lalu ke bilik clinic sebelah n utk bg ruang kat dia..seriusly aku rasa nak nangis jugak.aduh.bahaya btol aku ni..aku tak boleh nangis depan patient walaupun nak tumpang cdey la konon.. toing~ nasib baik bila g bilik sebelah tuh aku dapat tahan emosi ni..hehe~ 
       mama cakap aku nih murah air mata..so aku nak derma la.. siapa nak? huhu~ just kiddin'.. 

moral of da story : bersyukurlah sbb kita masih sihat n dapat bernafas hingga hari ini. n kepada suami2.. jadilah suami yang baik n sentiasa disisi isteri anda hingga ke akhirnya.. (cheewah.. nasihat mcm dah kawen je).. ^_^

okla.. penat ngat eyh.. rest dlu.... hehe~


No comments:

Related Posts with Thumbnails